The Golden 8 Whisky Tour 2006-05-22 – 2006-05-27

Måndag 22/5

Resan börjar! Klockan 16.05 går min buss till Tumba station där jag ska möta Nicke och Kaj. Tåget går mot Stockholm och i Tullinge så stiger Uffe på. Färden går nu mot T-Centralen och för en bit mat på O’Learys pub. Utanför puben står Lennart redan och väntar på oss. Lite öl och en bit mat innan vi sätter oss på bussen ner till Skavsta. En liten stund senare kommer Kjelle och då har vi redan beställt in ölen!

Skål, nu är vi på G. Mat beställs och vi alla väljer O’Learys hamburgar special. Plus en öl till.

En bit mat på O’Learys innan bussen går.

Kl. 29.00 avgår då bussen ner till Skavsta. Inte en plats ledig! När vi kommer till Skavsta så är vårt flyg försenat med 25 minuter. Jaha, tänkte jag! Hur ska det nu gå med vår hyrbil på Prestwick? Dom stänger ju kl. 24.00! Ja, ja, det får gå hur som helst, vi är ju i alla fall på väg. Kl.22.25 lyfter vi, och planet är fullt. Många golfare och så vi. Golfarna tog allvarligt på sin sport så dom tömde nog flygplansbaren totalt. Inte lätt att sova på den här flygturen. Men piloten drog på lite extra och flög in en massa tid, så vi landade bara ca: 5 minuter för sent, ca: 23.20 lokal tid. Bra fluget mister Pilot!

Sedan var det bara att titta på karusellen och hämta väskorna för att sedan ta sig igenom passkontrollen som gick ”lite” snabbare än den i Thailand. Raka spåret kan man säga.

Raka vägen och ut till hyrfirman för att hämta ut vår bil, och även detta gick snabbt. När vi fått nyckeln så slog hon igen affären! Inga problem så långt.

Bilen, en stor minibuss av märket Pegeout  som var i det närmaste ny tog oss till vårt hotell i Prestwick, med Lennart som chaufför. Inga problem där heller! Tog väl bara 5-10 minuter från flygplatsen. Och vi hittade på första försöket! I mörkret! Det du!! Fasr klockan var över 24.00 så kom vi in och hittade våra rum. Nycklar och beskrivning till rummen låg innanför ytterdörren!

Fernbank Guesthouse var ett trevligt litet ställe med mycket bra rum, så där fick vi vår skönhetssömn. Som sagt var inga problem hittills!

2 glada grabbar framför Fernbank Guesthouse i Prestwick.

Tisdag 23/5

Klockan (eller telefonen) ringer kl. 07.00 och frukost väntar. Mr. David Catterson som jag bara har mailat till välkomnar oss. En mycket trevlig man som undrade om vi ville ha en  ”Full english breakfast”. Men vi kände att det räckte med en standard frukost. Kaffe, rostat bröd o.s.v.

Efter en bra frukost och betalning av rummen, så avgår då vår minibuss med Lennart igen som chaufför, mot Kennacraig kl.08.15. Vi tar vägen upp mot Glasgow och tar av mot Erskin bridge för att köra runt mot Inveraray och Kennacraig där färjan till Islay avgår ifrån kl. 13.00. En resa som skulle behöva en egen berättelse.

Resvägen från Prestwick till Kennacraig i grönt. Färjan till Islay i blått!

Men för att göra en lång historia (bilresa) kort så kan jag bara säga ett den gör jag gärna igen. Även fast det regnade och var riktigt kallt utanför. Som lägst var temperaturen nere i 4 grader! Men vilken natur och vilka vyer. Vi är faktiskt glada att vi ska åka samma väg tillbaka igen och ha lite mer tid för att njuta av vyerna.

Utsikt från bilen över en av de fantastiska sjöar som vi passerade.

Vid 10.30 börjar vi bli hungriga och behöver äta något. Vi stannar i Lochgilphead för att se om vi kan få nåt i magen, men tro’t om ni vill. Inte en pub i sikte, så vi hoppar in i bilen igen och åker till Ardrishaig och där hittar vi en pub som har öppet. Vi beställer in varsin pint och, gissa vad vi äter? Jo, en hamburgare igen! Det var det enda dom kunde fixa till för köket öppnade egentligen inte förrän kl. 12.00! Men den satt bra den också.

Strandgatan i Lochgilphead!                                                                                         Puben i Ardrishaig med hund och allt!

Sedan var det in i bilen igen, Mera underbar natur och härliga vyer, (många bilder har blivit tagna). Vi kommer fram till färjeläget kl. 12.30 så vi har gott om tid Färjan går ju inte förrän 13.00 ;-).

Köper biljetter och går ombord. Färjan är en riktig bilfärja där långtradare och tankbilar trängs med vanliga bilar och lastbilar. Inte så många ”vanliga” passagerare. Strax innan färjan lägger ut öppnar baren och vi beställer in kaffe och resans första Whisky, och det blir ingen från Islay!

I väntan på kaffet står Whiskyn klar!

Men det blev en Talisker och den är ju inte dum den heller. Kaffet kom och skål på er! (Fråga Lennart om mjölken!) När kaffet och Whiskyn är slut så blir det ju en pint Ale till. Resan tar ju faktisk 2 timmar så nå’t måste man ju göra. Vi börjar faktiskt bli lite nervösa, för det är riktigt mulet och mycket riktigt, det börjar regna! Men detta är England och här regnar det, det får man vara beredd på, men att det ska vara så kallt (typ 11-12 grader) det hade vi nog inte räknat med när vi planerade resan. Men man kan ju alltid värma sig från insidan!

Port Askaig

När vi närmar oss ön så har vi syskon-ön Jura på andra sidan och den ön liknar väldigt mycket naturen uppe i norrland, höga berg och nästan inga träd, vad vi kan se i alla fall.

Vid 15.00 så kommer vi till Port Askaig på Islay. Vi tar vårt pick och pack och går av färjan. Går enligt mailet från vår chaufför på ön, Mr. Lamont Campbell, upp mot parkeringen och ”Just look for the biggest man you can see with gray hair, that’s me”. Och det stämmer.

Han är rätt stor men han var inte ensam utan en dam vid namn Carol är också med för att köra bil nummer 2. Vi har alltså 2 bilar till förfogande. Men från Port Askaig tar dom oss till det första av destillerier som vi ska besöka, och det är Bunnahabhain.

Lamont, Nicke Lennart och Carol utanför Bunnahabhain.                                                Jäsning av malten inför destilleringen.

Några av tunnorna i lagret.                                                                                           Utsikt från kajen mot land. Det är lagren och tappstället vi ser.

Detta destilleri ligger i slutet av en smal väg som leder oss igenom ett landskap som är helt fantastiskt. Kullar och kor, ljung och buskar. Vid Bunnahabhain får vi vår första ”tour” genom destilleriet av en tjej som jag tyvärr tappade namnet på, men som var en väldigt pratsam dam som berättade det mesta om destilleriet som grundades 1881. Dom destillerar Whisky på ett traditionellt vis. Inte mycket data här inte! En mycket intressant tur genom alla delar av Whisky-tillverkningen. Och att dom producerade så mycket Whisky här hade jag inte en aning om! Men 80% av den whiskyn säljs vidare som råsprit till andra tillverkare. Resten behåller dom och gör faktiskt en bra Whisky av. Köpte en Whisky där som heter Black Bottle och som är gjord på öns sju destilleriers Whisky.

Sedan transport till Bowmore och Bowmore Hotell där jag nu sitter och skriver detta. Ett litet hotell med toalett och dusch i korridoren, men med en bra pub och restaurang. Där har vi nu avnjutit en middag och öl OCH whisky. Ny dag imorgon med ett antal nya destillerier att besöka! Mer om detta senare!

Bowmore Hotel! Say no more!!

Onsdag 24/5

Väckning 07.00, fast vi vaknade faktiskt innan klockan ringde! Det regnade! Och inte lite heller! Jaha, tänkte vi och gick ner för att får frukost. ”A full english breakfast” med alla tillbehör! Stekta ägg, bacon, black pudding, bangers och rostat bröd. Black pudding är ungefär som blodpudding kan jag säga, fast på fårblod istället. Men det gick i det också! Efteråt upp på rummet för att förbereda dagens övningar, fleecetröja fram, och hade man haft långkalsonger, hade det funkat också!

Lamont ska hämta oss kl. 09.00 så vi gick ut lite tidigare för att få lite frisk luft medans det inte regnade, men vi behövde inte vänta länge förrän det började regna och vi fick gå in igen. När sedan gick ut igen när Lamont kom, så hade det slutat regna! Så där har det hållit på hela tiden medans vi har varit här. När vi är inne så regnar det och när vi är ute så skiner solen, men det blåser rätt bra, eller som Lamont säger ” It’s an Islay breeze”.

Dagen första tur går till Lagavullin. En rundtur på destilleriet av Marjory som var en glad dam som kunde berätta det mesta om hur Lagavullin tillverkade sin Whisky.

Vi fick sticka ner näsan i ett av de stora faten som höll på att jäsa. Där rensade man näsan kan man säga!

Provsmakning och inhandling av diverse sorter. Och en trevlig stund får man säga! En hel del svenskar på plats även här, ”Ni måste verkligen tycka om Whisky i Sverige” som nå’n sa!

Lagavullin Destillery. vitt och vackert!                                                                           Här ser vi också lagret, ett av dom. Och det blåser rätt bra!

När vi kom ut till bilarna igen, så föreslog Lamont en liten tur ut på ”landet”, lite sightseeing med andra ord. En helt underbar natur och mysiga vägar. Sälar som låg och solade på klippor. Och en helt underbar utsikt. Överallt springer det omkring får och kor, lösa utan stängsel, och så är det på hela ön.

Sälar i Smugglers Bay.                                                                                                Kildalton Cross, en medeltidskyrka med många skottska kungar begravda!

Efter detta till Ardbeg som är ett destilleri som har bytt ägare och varit stängt i flera omgångar! Lite provsmakning men ingen rundtur. Ardbeg är ett destilleri som har lagts ner och startats upp i olika omgångar. Men dom har en hel del gamla fat stående på lagret. Och så lunch förståss med en och annan ”pint of ale or lager”.Några passade på att även här inhandla lite mer Whisky. Vi var inte kvar här så länge men tillräckligt länge föra att det skulle både regna och solen skulle skina! När vi kom in på destilleriet så sken solen, men efter 5 minuter så störtregnade det. Jag sa det till personalen, att det här är helt otroligt, när vi är ute så skiner solen och när vi går in eller åker bil så regnar det! Could you please go outside?” sade då den trevliga damen! ;-)

Ardbegs lager.                                                                                                            I solen utanför Ardbeg. Kaj, Nicke Lennart och Kjelle.

Sedan gick resan till Laphroig, som var dagen bästa besök. Vår guide Jack var en otroligt rolig och kunnig man som visade oss destilleriet med alla dessa steg som utförs där, med mältning, rökning o.s.v. Provsmakning självklar med många nya smaker. Jack frågade om vi var ”Freinds of Laphroig” och det ska man nog bli. Man får en bit land och sitt namn i en bok som finns på detsilleriet.

Jack framför ”Friends of Laphroig” tavlan/kartan.                                                           Här röker vi malten!

Provsmakning av ”Mash” som en varm Ale ungefär. 8-9 procent!                                     Framför ”kannorna”, Luktade gott!

Lagerbild igen!

Efter detta tillbaka till Bowmore för ett snabbt besök på Bowmore Destillery. Också en mycket angenäm upplevelse. Framförallt så är ju Islay borna mycket trevliga, och även fast vi kom in med påsar från de andra destillerierna så fick vi provsmaka även här. ;-)

Mer inköp av angenäma smaker.

Tillbaka till hotellet för att lämna av både det ena och andra, för att sedan ta en pint i baren.

Bowmore Hotels bar, mycket trevligt ställe!

Sedan ner på stan till Lochside Hotell som har en bra bar och restaurang. Först en bit mat med en pint eller två och sedan besök i baren där dom har alla Islay’s Whiskys, från 3-åringar upp 40-åringar!

Vi äger baren! Eller i alla fall Lennart som köpte den! ;-)                                                 En pint Caffreys Extra Smooth

En mycket bra bar som Lennart genast kom överens med ägaren om att köpa. En trevlig kille som hade mycket och berätta både om Whisky, ortsborna och turister. Mera Whisky att dricka och lite mer öl. När klockan började närma sig 24.00 så började vi promenaden hemåt. Och då sticker en man ut huvet och skriker ”You noisy Sweeds go home and go to bed” eller nåt liknande som kanske inte var så snällt, men i den andan i alla fall. Och den mannen var alltså barägaren som bodde precis intill. Vi hade ett nytt kort snack med honom tog i hand sa god natt och gick till hotellet. Jag var duktig (eller nödig) så jag gick upp på rummet medans de andra stannade i baren för en sista pint. Vi har i alla fall sovmorgon imorgon! God Natt!

Torsdag 25/5

Vaknade som vanligt!! före klockan och solen sken utanför! Härligt väder och det blåser inte heller. Tog en snabb dusch och packade väskan. Den börjar bli lite för trång”. Förstå inte varför. Måste nog köpa en ny, den här verkar ha krympt!
Ner för ännu en stadig engelsk frukost och sedan upp för att borsta av tänderna och hämta väskorna. Tro det eller ej, det kom en skur till! Men sen sken solen resten av dagen och varmt också. Av med fleecetröjan. Lamont kommer och säger att vi ändrar på planerna lite! Vi åker till Bruichladdich först och till Islay Ale sen och det tyckte vi alla att var helt OK.

Grindarna in till Bruichladdich

Bruichladdich Destillery är ett av de äldsta på ön och försöker att göra Whisky på gammalt sätt. Även dom har haft olika ägare några gånger men nu är det ett helt oberoende bolag som äger destilleriet. Whiskyn är en mild whisky som är den vanligaste men dom håller på att ta fram flera mycket rökiga sorter. En Whisky dom kallar ”The Beast”, som ska hålla ungefär 160 punkters rökighet. Om man tänker på att den vanliga Whiskyn dom producerar håller mellan 3 och 10 punkter så är det rena tjäran! Dom experimenterar också med att lagra på andra sorters fat än bara Burbon och Sherry. Dom har en som lagrats 15 år på Burbon fat och sedan 15 veckor på vitvinsfat! En mycket trevlig Whisky. Inköp såklart och sedan vidare igen.

På väg till Islay Ale, läcker häck va? Var nog den läckraste på den här resan!

Nu till Islay Ale som är öns enda bryggeri. Mycket god ale och han kände till Sverige och ölfestivalen som hålls i Stockholm, Nacka, dit han levererat flertal tunnor och flaskor! Härligt god. En liten rundtur i bryggeriet som lätt skulle få plats i mitt garage. Det var det minsta jag sett.

Bryggeriet ligger bakom den gröna dörren till vänster!                                                     Bryggaren själv som diskar flaskor för hand!!!

Nu var det dags för Caol Ila. En kort biltur nerför mot havet och ett härligt sceneri. Men när vi kom fram dit så hade dom stängt! Första missen på den här resan! Men, men.. En anledning att åka tillbaka kanske.

Caol Ila, Modernt och fint, men stängt!

Sedan ner till färjeläget i Port Askaig där vi sa tack och adjö till Lamont och Carol som önskade oss välkomna tillbaka snart igen. Dessa två har verkligen förgyll vår resa här på ön. Ett stort tack ska dom ha! Ett bra beslut måste man ända säga, att se till att man har någon som transporterar oss mellan de olika ställena. En sen lunch på Port Askaig bar and restaurang. Med ett par pints. Och sedan bara väntan på att färjan ska gå. Färjan avgick 15.30 och klockan är nu 16.20. De andra sover/vilar medans jag försöker vara lite duktig och skriva ner vad vi har varit med om. Men jag är ledsen, vi har varit med om alldeles för mycket för att jag ska kunna komma ihåg allt!

Ca: 300 kort har jag redan tagit och Uffe har också fotat en hel del. Jag kommer att lägga ut en del på nätet och försöka skriva lite mer till dom bilderna. Det är ju verkligen som att lyfta fram minnena igen när man ser på dom. Nä nu ska jag vila lite jag också. Vi har en liten biltur framför oss när vi kommer till Kennacraig. Vi har inget boende bokat för i natt så det här kan bli spännande. Ännu ett äventyr!

Fortfarande Torsdag och nu är vi på väg igen, vi kom överens om att åka vidare till Oban. Helt strålande väder idag, solen skiner och det är kanonvarmt (ca: 18 grader, men det är väl kanonvarmt i Skottland). Det här blir en liten omväg men det kan jag jag säga, det var det värt.

Vilket landskap! Ena stunden  massiva berg som liknar norrland, nästa stund som Gotland för att sen visa upp en fjord. Otroligt vackert!

Väl framme i Oban så var klockan ganska mycket och vi behöver någonstans att sova. Första stället inne i sta’n som jag och Kaj gick in för att kolla var kanske lite väl dyrt, 70 – 115 £ per natt och person! Så vi åkte vidare till nästa hotell/B&B som var Colomba Hotel, nu hade dom inga B&B rum kvar så vi fick ta ett vanligt. Men helt OK inget överpris på något sätt! När vi checkat in och lämnat grejerna på rummet så var det dags för lite mat, men först, EN PINT! Konstigt va!!! Men Lennart hade kört hela vägen och han var törstig! Och vi med!! Iväg ut på stan och tittade vid hamnen precis där vi bodde men det passade inte oss. ”Undrar var desttilleriet ligger?” frågade jag. Där sa Kjelle! Och mycket riktigt, där tvärs över korsningen ligger Oban!!!

Oban Destillery ligger vid den höga skorstenen, vi bor i huset till vänster!

Detta är helt otroligt, vi har inte haft problem med att hitta till någonting hittills! Och för en gångs skull så regnar det! In på The Oban Inn för en pint och lite mat. Där inne så var det väl ungefär 30 svenskar redan när vi kom, så vi tog, så att säga, över stället. God mat och god öl, men en förfärligt, äcklig och osmaklig Irish Coffe. Dom hällde grädde i kaffet, ovispad! Fy för fan!

Men in på nästa ställe bara. The Harbour Inn och ännu en pint. Men sen fick det räcka. In på hotellet som inte var det bästa man bott på men helt OK. God natt!

Fredag 26/5

Vaknar på morgonen, ännu en gång före det att klockan ringer. Det måste ha blivit nå’t fel på mig! Och det regnar! Ner för lite frukost. Dom här stadiga frukostarna håller en verkligen igång en bra stund in på dagen! Packa grejerna och packa bilen.

Sedan en kort promenad till Oban Destillery. Vi skippade visningen där men ville gärna prova lite och det var OK när dom fick höra att vi var från Sverige. Oban har Whisky från flera destillerier, bland annat Tallisker, Cragganmore och Dailuaine.

ALLA grabbarna köpte en Dailuaine. Mycket trevlig och ovanlig Whisky. Ser fram emot att få prova den hemma också! Vi tackade för en trevlig provning, en man med glimten i ögat och ett gott humör! In i bilen och sedan åkte vi norrut igen.

En otrolig natur och häftiga vägar, och smala! Kjelle kör som om han inte hade gjort nå’t annat, som en infödd! Men vilken natur, vilka berg!  Fotade lite även här, men ögat börjar bli mätt på naturupplevelser!

Vi tog det lugnt och fint med många pauser, och lite mat också.

Senare på eftermiddagen så kom vi fram till Glasgow, mitt i rusningstrafiken. Kjelle körde och Uffe var kartläsare. Lennart hade fått reda på lite adresser dit vi skulle ta oss och det gick på första försöket!

Bravo grabbar!

Den gatan vi kom på hade flera hotell och ”guesthouses”. Och vi fick rum på det andra vi prövade, M’lay. Det låg perfekt och vi kunde ha bilen utanför entrén.

In på rummet, Nicke och jag bor längst ner, på många sätt! Detta är nog det hotellet som hade sämst kvalitet! Men man får vad man betalar för. Vi ska ändå bara sova här! Nä, ut på stan istället. Först en bankomat och sen, gissa vad? EN PINT!!

Sedan letade vi efter en pub som Erik hade rekommenderat. The Horse Shoe, baren har en bardisk som är 30 meter lång, i en ring om ni förstår! Inte en rund ring utan lite snirklig!

Utanför The Horse Shoe.                                                                                             Inne The Horse Shoe.

Härlig stämmning och så klart en liten Whisky måste man ju ta! En lokal så klart, Auchentochen, som var en helt OK Whisky! Men Islay Whiskys slår det mesta! Nu börjar det dra i tarmen. Lite hungrig är man. En restaurang och eftersom vi är i Skottland och Glasgow, varför inte en Italiensk?! Och självklart Italiensk öl, mat och vin! Smakade mycket bra. Och sedan en dubbel espresso och en Strega.

Inne på Uisge Beatha. Många Whisky hade dom!

Nu tar vi nästa rekommenderade pub, ”Uisge Beatha” som har ett 130-tal single malt Whisky’s i hyllan! Vi prövade några varianter där också. Man kunde beställa en bricka med 4 olika sorter som vi delade på. Smakade mycket bra. Sedan var det bara en promenad ”hem” och gosa lite med kudden!

Lördag 27/5

Hemresedag! Vaknar än en gång före klockan! Nu på grund av att vi har rummet bredvid köket! Ett härligt liv med folk som snackar och spelar musik, slår i dörrar och kastruller. Steker bacon och rostar bröd! Klockan 6 på morgonen!! Men, men. Som jag har sagt förut, man får vad man betalar för och vi fick i alla fall tak över huvudet. Ja, det är lika bra och duscha, tänkte jag! In i duschen och den 3:e varianten på dusch. Luskade ut hur man skulle få på vattnet men inte fan kom det nå’t varmvatten. Jag behöver då inte duscha kallt, jag är redan vaken! Det får bli en raggardusch i handfatet (där fanns det varmvatten!!!) och sedan slaska på med deodorant!

Nicke försökte han med och Lennart och Uffe hade samma problem. Frukosten var i alla fall bra. Packa väskan och jag trollade lite. Fick ner all Whisky och all smutstvätt i kabinväskan utan att den sprack. Kan nog till och med checka in den på flyget när vi kommer dit! Det är ordentligt vadderat runt flaskorna.

Packade bilen med alla väskor och lät den stå kvar framför entrén med hotellets goda minne. Känns skönt så man inte blir bestulen på väskorna. Ner på sta’n för att promenera omkring lite. Hittade en musikaffär som Nicke och Kjelle ville gå in i och självklart kan man ju kolla på lite gitarrer och annat! Efter det en skivaffär. Köpte faktiskt inte en enda skiva men det fanns det andra som gjorde.

Nu hade det börja suga lite i magen så det var dags för nå’t gott. Tea and buisquit kanske, sa Lennart! OK sa vi, men det blev kaffe och en kaka för mig! Sen ut på stan igen och så gick vi till en pub som hette Lauders. Mest för att tömma blåsan och så klart EN PINT!

Medans vi satt där så kom vi överens om att lämna Glasgow för den här gången. Vi hade väl tänkt vara kvar längre, flyget går ju inte förrän 20.00, men vi tänkte att lite mer sightseeing kan ju inte skada. Kjelle och Uffe fick ut oss ur stan med endast en liten felkörning och så tog vi A77 mot Kilmarnock. När vi åkt förbi där så tog vi av mot kusten och en by/stad som heter Troon. Det var nog en lite ”finare” by, mycket fina bilar och hus. Tjusig golfbana o.s.v.

Troon.

Vi åt en god och stärkande bit mat och sedan in i bilen och ner till Prestwick. Vi hade ju bara sett den stan lite snabbt på morgonen, så vi tänkte att den kan man ju titta på. Dom har härliga strandpromenader efter kusten och strora parkeringar där folk sitter i bilarna med fika (eller te) och mackor. Några är ute och går eller springer. En massa fina hus här också men inte som i Troon. Nu börjar klockan närma sig 16.00 och vi tar oss till flygplatsen. Vi tänkte att det kanske går att checka in som man gjorde på Skavsta, men se det gick inte. Så vi fick snällt sätta oss och vänta till 18.00.

In på puben för, ja vadå? Jo, EN PINT!!! Den sista i Scottland.

Men sen så gick det bra, incheckningen gick som smort. Inga problem med övervikt eller för många väskor. Inga stökiga resenärer på planet, inte ens vi! Så man blunda några ögonblick och plötsligt var vi på Skavsta igen! Ner till karusellen, och vänta på väskorna.

När jag plockat av Uffes och Lennarts och Kaj och Kjelle och Nicke hade fått sina, stod jag kvar utan väska! Men, där kommer den, tänkte jag och mycket riktigt, där kom den. Jag tog väskan, vände mig om och alla hade gått!! Ok, dom gick nog ut till bussen, jag får springa efter. Så ser jag Kjelle vi den första bussen och rusar dit. Stopp, du får ta den här bussen, sa en kille. Den första är full! Nä, sa jag, jag ska åka med mina kompisar och så slängde jag in väskan och sprang upp på bussen. Och jag fick den absolut sista platsen. Resten av resan gick bra och sen var det bara hem och sova!

Nu är denna resa slut för denna gång och jag hoppas att jag får åka tillbaka inom en snar framtid!